«Ми
пам’ятаємо тебе, Кобзарю, крізь століття»
Щороку на початку березня в Україні відзначається одне з величних свят.
Воно не позначене червоним кольором ні в одному календарі. Це свято Великої
Української Родини – Шевченків День. Дев′ятого – десятого березня ми вшановуємо
пам'ять нашого Пророка, геніального поета і художника. Творчість Кобзаря – то
наша історія. Наше Козацтво і Коліївщина. Скупа, необхідна для виживання
поденщина українського народу і гірка
сльоза жінки-наймички, і неофіти та єретики, і звернення до живих і мертвих, і
ненароджених земляків на Україні і поза її межами… Бо в кожного своя доля, своя
нива життя. У рік 200-річного ювілею з дня народження Тараса Григоровича
Шевченка ми ще раз усвідомлюємо ті глибини людської духовності, яких нам не
вистачає навіть сьогодні.
Не вистачає Шевченкового слова – чесного, мужнього, справедливого, а вірніше – усвідомлення цього слова кожним українцем. До Шевченка сьогодні стало навіть «модним» звертатися. Але спливають на думку слова нашої сучасниці, мудрої буковинки Марії Матіос: «Облиште Шевченка у спокої. Ні захисту, ні возвеличення, ні розвінчування він не потребує … А кому так кортить позмагатися з Шевченком чи змодернізувати так свою творчість, щоб про неї заговорив світ, то для першого разу своєю рукою напишіть вісім рядків чи бодай абзац власного тексту, від якого б здригнулася бодай одна людська душа. Навіть, якщо це станеться після того, як на вас знайдеться якийсь Панько Куліш і підправить вас вправною редакторською рукою.»14
Не вистачає Шевченкового слова – чесного, мужнього, справедливого, а вірніше – усвідомлення цього слова кожним українцем. До Шевченка сьогодні стало навіть «модним» звертатися. Але спливають на думку слова нашої сучасниці, мудрої буковинки Марії Матіос: «Облиште Шевченка у спокої. Ні захисту, ні возвеличення, ні розвінчування він не потребує … А кому так кортить позмагатися з Шевченком чи змодернізувати так свою творчість, щоб про неї заговорив світ, то для першого разу своєю рукою напишіть вісім рядків чи бодай абзац власного тексту, від якого б здригнулася бодай одна людська душа. Навіть, якщо це станеться після того, як на вас знайдеться якийсь Панько Куліш і підправить вас вправною редакторською рукою.»14
Тому ми ні змагатися, ні модернізувати нічого не будемо. У своєму
дослідженні зупинюся на тих фактах із життя Тараса Григоровича, які вказують на
перебуванням Кобзаря в нашому краї, спілкуванням із нашими земляками: Григорієм
Павловичем Галаганом, Остапом Вересаєм.
Ряд конкретних фактів свідчать про перебування Т. Шевченка в Сокиринцях.
Приятелював з Тарасом Григоровичем власник Сокиринської садиби Григорій
Павлович Галаган. Про це свідчить підпис на примірнику видання «Тризна», що
подарований Т. Г. Шевченком у 1844 році Григорію Павловичу з написом «Грицькови Галаганови на память одъ Т. Шевченка».13 Знав Тарас
Григорович і місцевого кобзаря Остапа Вересая. У листі до Вересая від 23
жовтня 1860 pоку з
С.-Петербургу Пантелеймон Куліш
пише: «Як написали ми до тебе, Остапе, листа, тут саме нагодивсь до нас
у хату наш славний на ввесь світ кобзар Тарас Шевченко та й каже: «Нате ж і од
мене карбованця, щоб і моя була пам’ятка в Остапа, бо я його знаю…» От тобі ще карбованець прибавивсь про
твою нужду, Остапе! Та ще, роздобрившись, посилає тобі Тарас Григорович і свою
книжку, з підписом руки своєї власної».10
А скільки сокиринчани милувались явором, що ріс над ставом, якого уподобав
для відпочинку Тарас Григорович, перебуваючи в Сокиринцях. Не оминув у своїх
творах він і дуба-велетня в якого вросла ікона Іржавецької Божої Матері, що
було нагадуванням про засновника роду Галаганів прилуцького полковника Гната
Галагана.3
І де ще так може мелодійно звучати поезія Кобзаря, змальовуючи красу
природи, як не на Сокиринській землі:
«Тече вода з-під явора,
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явір молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють…».8
«Погортавши «Шевченківський словник», -
пише шевченкознавець
П.В. Жур, - ми знаходимо запис: «Сокиринці. Шевченко приїжджав сюди,
очевидно, 1845 року до Галаганів».12
Як видно з цього виразу, що точності тут замало. Багато ще
невідомого у біографії Т.Г. Шевченка. Хотілось би точніше знати якого місяця і
дня побував Тарас Григорович у Сокиринцях. Одним із джерел, де згадуються
Сокиринці є повість «Музикант», написана під час заслання в 1854-1855 роках за
спогадами про другу поїздку по Україні 1845-1846 років1. Ця повість є автобіографічною: дія твору
відбувається в Прилуках та навколишніх селах Прилуцького повіту Полтавської
губернії. В повісті згадуються села: Дігтярі, Іржавець, Качанівка, Сокиринці.
Відомий дослідник-шевченкознавець П.В. Жур стверджує, що в липні 1845 року
Шевченко відвідав Прилуки, Густиню і маєтки Галаганів в Сокиринцях і Дігтярях.12
Але в повісті «Музикант», яка написана майже через 10 років після поїздки по
Україні, відчувається, що автор призабув точність подій, а, можливо, і не мав
цього на меті. І ми не будемо прискіпливо відноситися до фактів, адже це художній твір, але висловимо і свою
думку. На початку оповіді Тарас Григорович описує поїздку на гостину до
Галагана в Дігтярі, але, збившись з дороги, через Іваницю він потрапляє в
Сокиринці2. І далі в повісті
неодноразово згадуються Сокиринці, вірніше описані сокиринські сюжети, але
уявою автора перенесені в Дігтярі. Наприклад: «Виргилий мой добился кое-как умывальника с водой и лоханки, и мы, в
коридоре умывши свои лики и согнавши пыль с фраков посредством встряхиванья,
отправились в сад в надежде встретиться с хозяевами. Надежда нас не обманула.
Мы вошли сначала в дом и, пройдя две залы, очутилися на террасе, уставленной
роскошнейшими цветами; спустившися с террасы и пройдя дорожкой, тщательно
песком усыпанной, через зеленую площадь (из патриотизма называемую левадою),
вошли мы в сад, к немалому моему удивлению, не в английский и не в французский
сад, а в простой, естественный дубовый лес, или в дуброву. И если б не желтые
дорожки блестели между старыми темными дубами, то я совершенно забыл бы, что
нахожусь в барском саду, а не в какой-нибудь заповедной дуброве. Виргилий мой
подвел меня к высокому раскидистому огромному дубу и показал мне на стволе его
небольшое отверстие вроде маленького окошечка, сказавши: «Посмотрите-ка в это
оконце». Я посмотрел и, разумеется, ничего не увидел. «Посмотрите пристальнее». — Я посмотрел пристальнее и
увидел что-то вроде иконы Божией Матери. И действительно, это была икона
Иржавецкой Божией Матери, как мне пояснил мой Виргилий, врезанная в этот дуб
знаменитым прилуцким полковником год спустя после Полтавской битвы».3
Це описується старий дуб з врізаною в нього іконою
Іржавецької Божої Матері. Ріс він в Сокиринському урочищі, яке до цього часу
називається Свята долина. Про цього дуба з іконою згадує і Лев Жемчужников,
який неодноразово зупинявся в Сокиринцях і про своє перебування описав в своїх
спогадах. Для порівняння читаємо опис
палацу і парку 1853 року Л. Жемчужникова в книзі «Мои воспоминания из
прошлого»: «Из залы через балкон был спуск в сад на каменных арках, с каменными
перилами, украшенными вазами с цветами и статуями; спуск был удобен для схода и
устроен, как садовые дорожки. Со
стороны сада, перед окнами дома были разбиты цветочные клумбы, за ними большой луг,
окруженный с трех сторон прекрасно разбитым английским садом. В саду были
прекрасные могучие дубы в изобилии; в одном из них была врезана со времени
козачества икона, и потому дуб этот назывался священным».11 Для
уточнення скажемо, що в Дігтярях ніколи про такого дуба з іконою ніде не
згадувалося.
Або наведемо ще один опис з повісті «Музикант»: «Я не знал, что к саду примыкает пруд, и мне
показалося странным, когда густые, темные ветви орешника стали рисоваться на
белом фоне. Я вышел на полянку, и мне во всей красе своей представилося озеро,
осененное старыми берестами, или вязами, и живописнейшими вербами. Чудная
картина! Вода не шелохнется — совершенное зеркало, и вербы-красавицы как бы
подошли к нему группами полюбоваться своими роскошными широкими ветвями. Долго
я стоял на одном месте, очарованный этой дивною картиною. Мне казалося
святотатством нарушить малейшим движением эту торжественную тишину святой
красавицы природы.
Подумавши, я решился, однако ж, на такое
святотатство. Мне пришло в голову, что недурно было бы окунуться раза два-три в
этом волшебном озере. Что я тотчас же и исполнил. После купанья мне так стало
легко и отрадно, что я вдвойне почувствовал прелесть пейзажа и решился им
вполне насладиться. Для этого я уселся под развесистым вязом и предался сладкому созерцанию очаровательной
природы.
Созерцание, однако ж, не долго длилося; я
прислонился к бересту и безмятежно уснул…
Видения
мои были прерваны пронзительным женским хохотом. Раскрывши глаза, я увидел
резвую стаю нимф, плескавшихся и визжавших в воде, и мне волею-неволею пришлося
разыграть роль нескромного Актеона-пастуха. Я, однако же, вскоре овладел собою
и ползком скрылся в кустарниках орешника»4. Дійсно,
праворуч від місця, де
ріс Шевченківський явір біля ставу було місце для купання. І сьогодні в глибині
ставу зберігся берег викладений галаганівською цеглою.
Галагани згадуються Т.Г.
Шевченком в поемі «Іржавець», як «…прилуцький полковник поганий…»,7
мається на увазі Гнат Галаган, який зрадив Івана Мазепу, перейшовши на сторону
Петра І, допомагав руйнувати Запорізьку Січ; у вірші «Бували войни й військовії
свари…»9. Але найбільш теплі і дружні відносини Тараса Григоровича
склалися з Григорієм Павловичем Галаганом, власником Сокиринської садиби,
відомим меценатом, державним і громадським діячем ХІХ століття.
Крім
повісті «Музикант» про взаємовідносини Григорія Павловича Галагана з Тарасом
Григоровичем свідчать і інші джерела, зокрема, епістолярна спадщина. Ще до
особистого знайомства з поетом Григорій Павлович отримує лист від К. В. Маркович, датований 13
лютим 1842 року такого змісту: «Пришли мне в голову новые стихи Шевченко, ты их еще не знаешь,
слушай...
Вітре буйний, вітре буйний,
Ти з морем говориш,
Збуди його, заграй ти з ним,
Спитай синє море...
Воно знає, де мій милий,
Бо його носило…». 10
Це Думка «Вітре буйний, вітре
буйний!..»5 написана Т. Шевченком у 1838 році. К.В. Маркович ще в
попередньому листі обіцяла надіслати цей вірш Галагану.
Особисте знайомство Григорія
Павловича з Тарасом Григоровичем відбулося в Петербурзі 1844 року, про що свідчить подарований примірник
видання поеми «Тризна» з дарчим написом.13 Після цього
Григорій Павлович постійно цікавився долею Т. Шевченка (додаток 5). Г.П. Галаган купував малярські твори Тараса Григоровича.
Зокрема, в період перебування поета в Нижньому Новгороді Г.П. Галаган разом з
В.В. Тарновським купив на 250 рублів частину Шевченківських акварелей, гроші
були надіслані Тарасу Григоровичу10. Зустрічався Г.П. Галаган з Т.Г.
Шевченком в 1858 році, на обіді у Максимовича. Про це свідчить лист від 1
квітня, адресований дружині Катерині Василівні: «У славянофилов
я проводил время весьма приятно, - писал он. - Максимович дал обед на
Благовещение по случаю возвращения Шевченко. Наш поэт сильно переменился,
постарел. Над его широким лбом распространилась лысина, густая борода с
проседью, при его глубоком взгляде, дает ему вид одного из мудрых наших
дедов-паличников, к которым часто приходят за советом. Обедали у Максимовича:
Кошелев с женою, два Аксаковых, Хомяков, Погодин, Шевырев,
Бартенев, старушка Елагина и старик Щепкин. За шампанским Максимович прочел
премилые стихи в честь Шевченко, в которых сказал, сколько он недоставал для
Украины. Между прочим, там он говорит, что без тебя:
Твої думки туманами на лугах вставали,
Твої сльози росицею по степах опадали,
Твої пiснi соловейком в садах щебетали!
правда ли, прелестно? Старик Щепкин навзрыд плакал. Он
щирый малороссиянин. После
обеда Шевченко прелестно пел с женою Максимовича. А москали слушали хорошо,
потому что все хороший народ. Кажется, что Шевченко во многом переменился к
лучшему. Он теперь здесь и будет состоять при Академии художеств».10
16 квітня
1858 року на прохання Г.П. Галагана Шевченко подарував йому автограф свого вірша «Весенний вечер», а Галаган
записав у щоденник Тараса
Григоровича вірш А. Хомякова «России» («Тебя избрал на брань
святую...»)10.
В одному з листів Г.П. Галагана, адресованому
дружині Катерині Василівні від 18 квітня 1858 року повідомляється: «Прилагаю
премилые стишки Шевченко. Их надобно читать медленно, как идиллии. Заставь
Фед[ора] Ив[ановича] прочитать Павлушке».10
Які вірші були надіслані, на жаль, невідомо. У щоденнику Т. Шевченка зберігся
запис від 19 квітня 1858 року: «Вечер провел у Г.П. Галагана,
прочитавшего описание своего «будынка», построенного в Прилуцком уезде «в
старом малороссийском духе»10, мається на увазі будинок, що знаходився в селі Лебединці, одній із
економій Галагана (нині село Срібнянського району Чернігівської області)13.
Зберігся лише один лист Т.Г. Шевченка до Г.П. Галагана від
27 травня 1858 року. В листі Тарас Григорович просить
Галагана ласкаво прийняти в
Сокиринцях молодого художника І.І. Соколова, який виїхав з Петербурга в
Україну: «Воно розумне, добре і любить наш народ і нашу країну», 10 — рекомендує Шевченко художника.
Знали один одного Тарас Шевченко і Остап Вересай. Зі щоденника і листів
Тараса Григоровича, Пантелеймона Куліша, важко сказати, - відбулась у них
зустріч чи ні .
В кінці 50-х – на поч. 60-х років ХІХ ст. Пантелеймон Куліш познайомився з
Остапом Вересаєм, з яким переписується,
проживаючи в Петербурзі, причому раз прислав йому грошей. Про це Остап згадує
так: «Прислав мені Куліш п′ять рублів грошей на поминки по Тарасові, стільки-ж
і Шуту Андрієві. Коли Шуту Андрію дошли гроші, а Шута Андрія у світі немає; «то
ти гроші, пише Куліш, на – тобі, Остапе! Нашлась така добра людина, що поминає
Тараса, й оце дала тобі грошей»12. Про Шевченка Вересай відгукується так: «була
голова – оцей Тарас, та мабуть вже такої не буде! Бог зародив… може вона й мала
була, я не бачив, але-ж розумна! У
нас мабуть і не буде вже такої; може Бог кому другому дасть, а нам же ні!».12
Слова «я не бачив» можна
розуміти по-різному: не бачив із-за сліпоти, а, можливо, і не зустрічались.
Одним з припущень є те, що їх зустріч могла відбутися в Ромнах, на Іллінському
ярмарку, бо період подорожі поета по Україні співпадає з періодом проходження
ярмарки, які поет охоче відвідував. Художник Нестор Кизенко картиною «Зустріч Т.Г.
Шевченка і Остапа Вересая в Ромнах на Іллінській ярмарці» стверджує про
знайомство і, можливо, зустріч кобзарів-побратимів13.
Опрацьовуючи матеріали, які свідчать про зв’язки Тараса Шевченка з нашим
краєм, напрошується висновок, що Кобзар перебував в Сокиринцях. А також
простежується велика любов поета до України. Цю любов він проніс через все своє
стражденне життя. Постійно поневіряючись на чужині, в нього не змінились думки
про рідний край. Здавалося б, за тих обставин Шевченко мав забути і рідний
край, і мову, а він, кріпак, ще козачок недавній, в далекому Санкт-Петербурзі
дає із перших кроків зразки не тільки мови, а й животрепетного єднання з своїм
народом. І, як тільки випадає можливість, він їде в Україну. Якби ці зв’язки з
рідною ненькою-Україною він не зберіг, то чи мали б ми сьогодні «Гайдамаків»,
«Кобзаря»? Не допомогла б ніяка геніальність. Бо геній тоді розкритись може,
коли спирається на свій народ. Тарас Шевченко це розумів. І нам пора зрозуміти, що Тарас Шевченко не
тільки поет, художник, геній, - ми
забуваємо, що він – Душа народу, наша Совість! Шевченко вірив у нову Україну,
вільну, самосвідому, рівну серед народів світу, вірив у нащадків.
Вдумаємось в ці пророчі слова:
І оживе добра слава
Слава України,
І світ ясний невечірній
Тихо засіяє…
Обніміться, брати мої,
Молю вас, благаю!6
Використана література:
1. Біографія Тараса Григоровича Шевченка.
(сайт:Wikipedia.org)
2. Т. Шевченко «Музикант», т.3, твори в 5-ти
томах, в-во «Дніпро»,1985 рік, ст. 185.
3. Там же ст. 187
4. Там же ст. 190-191
5. Т. Шевченко «Кобзар», в-во «Корбуш», Київ
2008 рік, Думка «Вітре буйний, вітре буйний!..» ст. 15
6. Там же «І мертвим, і живим, і ненародженим…»,
ст. 350
7. Там же «Іржавець» ст. 431
8. Там же. «Тече вода з-під явора…» ст. 760
9. Там же «Бували войни й військовії свари…»
ст. 762
10. Т. Шевченко в епістолярії відділу
рукописів (сайт:litopys.org.ua)
11. Л.М. Жемчужников «Мои воспоминания из
прошлого», в-во «Искусство», Ленинград, 1971 рік, ст. 147
12. П.В. Жур «Труды и дни Кобзаря» (сайт: litopys.org.ua)
13. Архівні матеріали Сокиринського
історико-етнографічного музею Остапа Вересая,
14. М. Матіос. Вирвані сторінки з біографії.
ст. 350
Комментариев нет:
Отправить комментарий